Влияе ли образованието на родителите върху ученето на децата?
Децата на родители със средно и висше образование се справят поне два пъти по-добре с учебния материал отколкото тези от необразовани семейства. Това е устойчив структурен проблем, но по време на дистанционното обучение ножицата между двете групи се е разтворила още по-широко. Изводът е от анализа на обучението от разстояние в електронна среда , изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката.
На националното външно оценяване по български език и литература в VII клас през тази година учениците, чиито родители не са посещавали училище, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната.
Половината от средния брой точки имат децата от семейства с основно образование. На другия полюс са седмокласниците с родители висшисти. Те надхвърлят средния резултат с 29 процентни пункта. Учениците от семейства със средно образование имат резултати около средното равнище. Сходна е картината на изпита по математика след VII клас. Децата на висшистите са показали резултати с 39 процентни пункта над средните, докато учениците с неграмотни родители са постигнали само 38% от средното равнище. Разликата е повече от 3,5 пъти. От подобен порядък са разминаванията в знанията на учениците и в другите класове, които се явяват на национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити.
При зрелостниците от семействата с най-висок и с най-нисък образователен статус разминаването в знанията по български език и литература е почти два пъти и половина. Децата на висшистите постигат 118% от средния резултат, а тези на неграмотни родители – едва 48%. Данните от всички национални изпити показват още, че обучението от дистанция се е отразило значително по-зле на учениците от по-слабо образовани семейства, отколкото на техните връстници с по-добре образовани родители.
През тази година в VII клас резултатите по български език и литература при първата група се влошават с 13,8% в сравнение с 2019 г., докато при втората – само с 1,5%. По математика спадът в резултатите е съответно 15,6% и 1,4%. Подобно и положението на матурата по български език и литература в XII клас. Зрелостниците от необразовани семейства показват с 11,1% по-слаби резултати спрямо 2019 г.
Постиженията на дванадесетокласниците с родители висшисти намаляват с по-малко от 1% в сравнение с последната година с нормално присъствено обучение.
Топ новини

Най-добрият български тенисист Григор Димитров постигна третата си чиста победа н...

Църквата отбелязва Петдесетница. Празникът се нарича така, защото това събитие е ...

Столични полицаи задържаха 43 чужди граждани и двама българи, превозвали ги с тов...
ТМ+

Овен - Ще получите окончателен резултат от процесите, които се развиват в после...

Овен - Разчитайте на въображението си и търсете творчески варианти на всички за...

Температурите се покачват, става все по-слънчево, дните растат и социалният ни жи...

LG Electronics (LG) разширява бизнес решенията си за зареждане на електрически ав...
Коментари